Materialspecifikation

Radiospots

Spottar som ska sändas i någon av våra stationer skall levereras via Adtoox. Teknisk specifikation för ljudfilen hittar på Adtoox hemsida.

 

Digitala produkter

Här finner du teknisk specifikation för våra onlineprodukter för mobil och webb.

Preroll

En ljudannons med tillhörande klickbar bild som visas innan radion startar.

Video:

Storlek: 480×270 px [16:9] alt. 480×360 [4:3]
Aspect Ratio: Square Pixels (1.0)
Encoding: MP4 codec H264 (Ej MPEG4-codec)
Framerate: 25 FPS
Bitrate: Video 800 Kbit/s – Sound 128 Kbit/s
Rekommenderad maxlängd: 15 sekunder (maximal längd 20 sekunder)
Maxvikt: 3 mb.

Viktigt: Tänk på att bilden inte är klickbar, ytan uppe till höger är dock klickbar. (se exempel)

Alternativt så levereras ljud och bild separat enl:

Ljud:
Rekommenderad maxlängd: 15 sekunder (maximal längd 20 sekunder)
Format: MP3 128 kbit/sek

Bild:
Storlek: 480×270 px [16:9] alt. 480×360 [4:3]
Format: JPG, PNG (ej animerad gif)
Viktigt: Tänk på att bilden inte är klickbar, ytan uppe till höger är dock klickbar. (se exempel)

Klick och tracking

Vid leverans, bifoga också den URL som ni vill att användaren skall komma till vid klick. Appen öppnar en ny webbläsare och surfar till den avsedda sidan, om ni använder ett analysverktyg kommer därför all trafik från annonsen att se ut som direkttrafik. För att tydligare se inkommande trafik från kampanjen kan ni addera en specialanpassad tracking-länk, använder ni Google Analytics så rekommenderar vi att ni använder deras URL builder för att skapa en sådan – läs gärna mer om Google Analytics Campaign Tracking.

Material levereras till [email protected] senast 5 arbetsdagar innan införande.

 

Mobil – Take over

En annons som syns över innehållet i appen. Denna dyker upp som en popup och måste stängas av användaren med ett kryss i det övre högra hörnet. Materialet kan levereras på två olika sätt – som bildfil eller som HTML5.

Bildfil

Bredd: 640 x 640 px
Format: PNG/JPEG/GIF (animerad går bra)
Max storlek: 100kb

HTML5

Bredd: Responsiv från 300×300 till 640x640px alternativ fast bredd på 300x300px (innebär begränsad upplösning i telefoner med retina-skärmar).
Format: HTML5-kod eller script.
Max total storlek: 100kb
Hosting: Samtliga assetsfiler (bilder, javascript, css, osv) måste hostas av kunden själv och skall ej levereras vid materialinlämning till MTG Radio. Referenser till filerna i HTML-kod måste vara absoluta (ej relativa).
Tracking & klick: Följ instruktionerna i denna PDF.

Swipe: Gör flera bilder enl. specifikation ovan och leverera alla samtidigt.

Klick och tracking

Vid leverans, bifoga också den URL som ni vill att användaren skall komma till vid klick. Appen öppnar en ny webbläsare och surfar till den avsedda sidan, om ni använder ett analysverktyg kommer därför all trafik från annonsen att se ut som direkttrafik. För att tydligare se inkommande trafik från kampanjen kan ni addera en specialanpassad tracking-länk, om ni använder Google Analytics så rekommenderar vi att ni använder URL builder för att skapa en spårbar länk – läs gärna med om Google Analytics Campaign Tracking.

Det går att länka banners till iTunes Appstore eller till Android Market och då kommer användaren direkt till applikationens nedladdningssida. Det går också att länka till en extern sida som öppnas i webbläsaren, till kalendern, till e-post eller till att ringa ett samtal vid klick. Vissa typer av special-länkning kan kräva specialprogrammering som då debiteras extra – detta gäller bland annat ”click to call” och ”click to calendar”.

Vid frågor och för materiallevereras (senast 5 arbetsdagar innan införande): [email protected]

Mobil – Take over Swipe

En annons som syns över innehållet i appen. Denna dyker upp som en popup och måste stängas av användaren med ett kryss i det övre högra hörnet. Användaren kan också dra fingret över skärmen för att se fler bilder i annonsen, normalt har en swipe-annons 3-5 bilder.

Varje bild i ”kuben” ska skapas enl. spec för ”Mobil – Take over”.

Webb – Preroll

Preroll är ljud och bild som visas när en lyssnare startar webbradion via tex play.rixfm.se. Det finns två olika annonsformat för preroll i webbradion:

1. Preroll video

Om en preroll produceras som video så spelas den upp med bild + ljud. När filmen spelats klar kan man välja mellan att frysa sista bildrutan eller att byta denna mot en flashbanner – denna bild visas sedan under hela tiden som spelaren är öppen.

Teknisk specifikation video

Storlek: 480×270 px [16:9] alt. 480×360 [4:3]
Aspect Ratio: [16:9], Square Pixels (1.0)
Encoding: MP4 codec H264 (Ej MPEG4-codec)
Framerate: 25 FPS
Bitrate: Video 800 Kbit/s – Sound 128 Kbit/s
Maxlängd: 20 sek
Maxvikt: 3 mb.

2. Preroll banner & mp3

Det finns också möjlighet att ha en flashbanner eller en statisk bild som visas samtidigt som en ljudfil spelas upp. När ljudfilen är slut startar webbradion och bannern ligger kvar under hela tiden som spelaren är öppen.

Teknisk specifikation – banner & mp3

Storlek: 480×270 px
Format: jpg/png/gif (ej animerad gif)
Maxvikt: 90 kb
Framerate: 30 fps
Ljudfil: MP3, 128 kbit/s
Maxlängd: 20 sekunder
Allämna riktlinjer för utformning

Klick och tracking

Vid leverans, bifoga också den URL som ni vill att användaren skall komma till vid klick. Om ni använder Google Analytics så rekommenderar vi att ni använder URL builder för att skapa en spårbar länk – läs gärna med om Google Analytics Campaign Tracking.

Material levereras till [email protected] senast 5 arbetsdagar innan införande.

Webb – Display / banners

Formaten

Panorama 980×120, 980×240 eller 980×300
Medium Rectangle 300×250

Teknisk specifikation
Format: HTML5 / JPG / PNG / GIF
Maxvikt 100 kb
Flash: Stöds av vår ad server men rekommenderas ej pga. sjunkande klientstöd. IABs senaste guidelines rekommenderar HTML5 framför Flash.
HTML5
Bredd: Enl. format. Tex 300×250, 980×120, 980×240
Format: HTML5-kod eller script.
Max total storlek: 100kb
Hosting: Samtliga assetsfiler (bilder, javascript, css, osv) måste hostas av kunden själv och skall ej levereras vid materialinlämning till MTG Radio. Referenser till filerna i HTML-kod måste vara absoluta (ej relativa).

Klick och tracking

Vid leverans, bifoga också den URL som ni vill att användaren skall komma till vid klick. Använder ni Google Analytics så rekommenderar vi att ni använder deras URL builder för att skapa en sådan – läs gärna med om Google Analytics Campaign Tracking.

Material levereras till [email protected] senast 5 arbetsdagar innan införande.

Webb – Take over

Det finns möjlighet till takeover på alla MTG Radios webbplatser. Takeovern består av två delar, en bakgrund och en Panorama-banner (980×120 px), bakgrunden är en statisk bild statisk medans panoraman kan vara i flashformat. För att undvika att en takeover får ett ”hack” i sig när man levererar Panorama-bannern separat kan man leverera en hel bakgrundsbild och så lägger vi på en transparant Panorama-banner med en klicklänk (som i exemplen med OLW & ”Vinn en resa till Brasilien” ovan), då är man garanterad att det ser bra ut i alla webbläsare även om det skulle skilja en pixel någonstans. Observera att det är olika mallar för olika webbplatser.

Hela takeovern är 1600 pixlar bred och en viktig sak att tänka på vid produktion av takeovers är att ha det viktigaste budskapet i toppen samt inom 1200 px på sidorna.

Om man använder sig av en flashbanner som toppbanner skall en clickTag läggas in. Se nedan för mer information.

Maxvikter
Takeover 1600x1200px – 300kb
Toppbanner 980x120px – 50kb

Klick och tracking

Vid leverans, bifoga också den URL som ni vill att användaren skall komma till vid klick. Använder ni Google Analytics så rekommenderar vi att ni använder deras URL builder för att skapa en sådan – läs gärna med om Google Analytics Campaign Tracking.

Material levereras till [email protected] senast 5 arbetsdagar innan införande.