Radioreklam

Varje vecka lyssnar 9 av 10 svenskar på radio, av dessa lyssnar så många som 7 av 10 på någon av de kommersiella stationerna. Forskning från brittiska Sparkler Research har kommit fram till att lyssnarens energi ökar med över 300% i samband med radiolyssnande.

Radioreklam blir ett sätt för dig som annonsör att bli en del av denna positiva energi – med hjälp av ljudet kan du tala direkt till lyssnarens känslor. Hos oss på MTG Radio kan du nå över 3,4 miljoner svenskar varje vecka eller fokusera på våra lokala regioner om dina potentiella kunder finns där.

9/10 lyssnar på radio

Case och inspiration

Här är några exempel på företag som använder radioreklam för att nå sina mål.

Lokala / regionala kunder

Så skapas din radioreklam

1. Fatta beslut

Första steget är ofta att du som annonsör har en vilja att ditt företag ska växa och ser radioreklam som en möjlighet att göra det. När du kommit fram till det beslutet har du kommit långt. Passa på att boka in ett möte med en säljare på MTG Radio, de sitter inne med en massa kunskap och kan guida dig vidare på vägen.

2. Ta kontakt

Steg två är att lyfta luren och kontakta produktionsbolaget/reklambyrån. Leta gärna lokalt eller fråga din säljare på MTG Radio efter tips, vi har bra kontakt med duktiga producenter. Säljaren hjälper till att boka in ett möte om du vill.

3. Vad är syftet med din radioreklam?

Berätta för produktionsbolaget vad du vill uppnå med kampanjen. Till exempel att du har en verkstad och ska utöka verksamheten med att sälja däck och vill att reklamen ska puffa för det. Detta steg är avgörande för att du ska bli nöjd och dina presumtiva kunder ska lockas av reklamen varför vi vill understryka vikten av att du kommer fram till vad målet med din reklam ska vara. Observera att du inte behöver komma på idén för hur reklamspotten ska utformas, den biten och kunskapen sitter produktionsbolag inne med.

4. Budget

Med hjälp av produktionsbolaget och utifrån din egen plånbok fastställs budgeten. Många lokala annonsörer beställer radioreklam för mellan 6 000–15 000. Hur mycket pengar du väljer att investera är avgörande för din reklams utformning och estetik. Det viktigaste är dock att ditt budskap är relevant för målgruppen. Vi har sett flera exempel där en billig produktion har varit betydligt mer effektiv än mer påkostad produktion.

5. Produktionsbolaget jobbar

Produktionsbolaget sitter och klurar och kommer fram med ett förslag på manér och idé för er radiospot. Allt utifrån din budget så klart. Om ett produktionsbolag kommer med en idé som är dyr och inte verklighetsförankrad har de inte gjort ett bra jobb.

6. Done

Nu är det dags att beställa produktion och medieutrymme. Ta kontakt med din säljkontakt på MTG Radio och produktionsbolaget och meddela vilka veckor du vill annonsera så är du snart igång.

Vill du veta mer?

Slå oss en signal på 08-562 720 00, skicka ett mail till forsaljning@mtgradio.se eller fyll i ditt telefonnummer eller e-postadress så kontaktar vi dig.

Fields marked with an * are required