Öka butiksbesök – Erikslund

Erikslund Shoppingcenter i Västerås är med sett utav Sveriges största köpcenter med många butiker och restauranger. Köpcentret öppnades 2010 och drivs och ägs av IKEA Centres. Förutom print, TV och utomhusreklam har IKEA Centres använt radion frekvent sedan starten.

erikslunds-shopping

De senaste två åren har man framförallt använt radion till att öka antalet besökare till just onsdagar. Detta utan att ta besökare från andra veckodagar. Budskapet i kampanjen är att man ska komma och handla senare på kvällen på onsdagar då köpcentrets alla restauranger dessutom håller betydligt lägre priser än övriga dagar och tider i veckan.

Man kallar detta för Lill-lördag. Man lockar kunder med att slippa laga middag hemma. Det har man lyckats med. Enligt Erikslund egna mätningar har onsdagarna lyft rejält jämfört med måndag, tisdag och torsdagar. Fredag, lördag och söndag är redan bra enligt IKEA Centres. Onsdagarna har däremot varit ganska dåliga tidigare.

Mål
Erikslunds Shoppingcenter ville öka antalet besökare just på onsdagar utan att ta besökare från andra dagar.

Metod
Spotkampanj i RIX FM Mälardalen
Period: 2015
Antal spotar: 15 stycken spotar varje tisdag och onsdag (1560st)
Spotlängd: 30sek

Resultat

diagram-mandagar

”När vi summerar året 2015 så kan vi se att besöken på just onsdagarna i sig har ökat med 4,25%. Även måndagarna har ökat bra under året. Detta har skett utan att ”ta” besök från andra dagar och det är vi jättenöjda med.”

Jessica Alenbring, centrumchef på Erikslund Shoppingcenter

Vill du veta mer om kampanjen?

Peter Ohlsson

Account Manager - Local
0705-80 8401
[email protected]

Fler case